Marketingblog Tip#16

    Uniek businessidee. Beter niet?

    Marketingbureau, Online marketingbureau, freelance marketeer, interim marketing manager

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    Moet je als ondernemer of onderneming steeds met iets nieuws op de proppen komen? Nope. Echt niet.
    Het kan namelijk zijn dat je met je unieke idee te vroeg komt.

    Fietslease in 1999?
    Ik probeerde in 1999 fietslease in de mark te zetten. De baas van ING lease zocht contact met ons. Ha dacht ik, daar zit muziek in.
    Dat de verkeerssituatie nog niet voldoende verziekt was, daar had ik geen rekening mee gehouden. We verhuurden wel een fiets of 70 op lange termijn maar niet echt meer.

    Als het nog niet bestaat, kan dat een gegronde reden hebben. De hybride motor die we voor het eerst leerden kennen in de Prius  bestaat al sedert begin de jaren 70 maar brak toen niet door.
    Het kan dus ook zijn dat je een heel erg lange adem moet hebben en heel erg diepe zakken om met je product/dienst een plaats in het hoofd van de klant te veroveren.
    Als je idee uniek is in de ganse wereld, dan vind ik dat in een eerste opzicht eerder een aandachtspunt dan een voordeel.

    Het is dus zeker niet zo dat je moet denken ‘Fuck die zijn daar al mee bezig’.

    Het kan heel goed zijn (en ik weet dat ik makkelijk praten heb als mijn spaarcenten niet in de weegschaal liggen) dat je met meerdere spelers beter af bent. Twee neuzenverkopers de elkaar naar het leven staan op de Groentenmarkt in Gent verkopen in concurrentie naast elkaar zeker en vast meer dan de omzet van één kraampje apart maal twee. Misschien moet iemand hen dat eens uitleggen. Hoewel ze nu voorlopig geen gratis publiciteit meer zullen krijgen bij hun vechtpartijen;-)

    Ik gaf het recent nog als tip mee aan iemand met een foodtruck met minstens 60% groenten in haar maaltijden. Het is niet erg dat er al een pizzakraam staat op het industriepark waar je op woensdag ook staat. Zet je ernaast. Dat is een beetje raar maar het zorgt ervoor dat mensen op woensdag denken ‘ha dan staan de foodtrucks er en ga ik mezelf eens trakteren’.

    Als je in het Gentse een autogarage wil starten, dan kan je op de Kortrijkse steenweg tussen Deinze en Gent kruipen. Daar zitten er een pak dat klopt maar wat ook klopt is dat het echt geen kleine garagekes zijn. Er valt daar zeker behoorlijk geld te verdienen.
    Dat is dé basismindset.
     
    Ik vind dat je in deze mag stelen maar, maar, maar dat je wel iets unieks moet toevoegen.

    Heb je nood aan een klankbord of een inventieve meedenker voor je concept, ik ben altijd te bereiken.

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig