Marketingblog Tip #24

    SWOT: De bedreiging op je zwakke flank!?

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig

    1973 bracht ons veel goeds: autoloze zondagen, Luis Ocana die de Tour won van Merckx en de definitieve versie van de tool SWOT .
    Voor wie niet zo direct weet waar SWOT voor staat hierbij een paragraafje uitleg.
    Bij een SWOT kijk je naar de sterke (Strenghts) en zwakke punten (Weaknesses) EIGEN aan jezelf of je bedrijf. En die ga je combineren met de opportuniteiten en bedreigingen (Threats) uit je markt of ruimer, de wereld. 
    Zeer belangrijk is dat je zelf invloed hebt op de sterktes en zwaktes die je kiest. En dat je  als enkeling of kmo GEEN invloed hebt op de opportuniteiten en bedreigingen die je kiest.

    3 sterktes, 3 zwaktes, 3 opportuniteiten en 3 bedreigingen

    Je neemt er best niet meer dan 3 van elk omdat de volledige oefening anders veel te complex wordt.
    Als het goed is, dan heb je 12 punten genoteerd. Dat is al super. Waarschijnlijk staan tussen die 12 punten al zaken waar je iets mee kan, waar je kan op inzetten. Als je de oefening volledig wil doen, dan ga je sterkte 1 combineren met opportuniteit 1 en zien of je daar iets mee kan. Vervolgens sterkte 1 met opportuniteit 2 en zo doe je alle mogelijke combinaties tussen de sterkte-zwaktes en opportuniteiten-bedreigingen.
    Je zal zien dat je met bepaalde combinaties niets kan, dat andere je bevestigen in wat je al wist op vlak van je strategie en dat er ook nieuwe inzichten komen.  
     

    Geen tijd, geen goesting? Een advies uitbesteden kan ook.

    Mijn advies is: zoek voor belangrijke zaken waar je niet goed in bent (en nooit echt goed in zal of wil worden) partners die dat wel zijn. Dat kost iets maar dat zorgt ervoor dat jij focus houdt op waar je echt goed in bent en graag doet. Dat schept dynamiek en je moet je frustratie dan ook niet afreageren…
    Zo ben ik zelf al meer dan 20 jaar zelfstandig en ik heb nog nooit één factuur zelf gemaakt. Ik ben daar niet goed in en zal dat ook nooit goed in worden. Wat totaal niet wil zeggen dat ik daar het grote belang niet van onderken. Absoluut niet, maar ikzelf ga het niet doen. Ik heb daar partners voor.

    Hoed U voor bedreigingen op je zwakke flank

    Bedreigingen op je zwakke flank, daar moet je echt iets mee als ze belangrijk zijn voor je concurrentiepositie.
    Je moet er daar dus voor zorgen dat je oplossingen zoekt zodat die zwaktes naar de sterktes opschuiven.
    Ben je niet goed in de marketing voor je KMO? Ik wil dat gerust trekken voor jou.
    Idealiter doe je een strategische oefening met iemand die iets afweet van strategie en van het animeren van groepen zodat jullie nog allemaal door dezelfde deur naar buiten kunnen en die persoon kan je bereiken op 0499/22 18 11.
    Beperk je dan tot volgende 2 zaken:
    1.    Kijk naar de zwaktes die belangrijk zijn in je bedrijfsvoering
    2.    Kijk naar de bedreigingen op je zwakke flank.
    Dat mogelijke onheil voor jou ‘pakt’ je juist op die delen van je bedrijfsvoering waar je echt niet goed in bent.

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig