Marketingblog Tip#06

    BHAG als wervend strategisch doel

    Marketingbureau, Marketing projectmanagement, Freelance Marketeer

    Hoe kunnen we jou helpen?

    Je wil vooruitgang in je marketing?

    Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

    Mis geen enkele inspirerende marketingtip.

    ✔ 4 keer per jaar
    ✔ 100% toepasbaar

    Vul je mailadres in:

    * dit hebben we nodig
    In de loop van het jaar 1879 kondigde Thomas Edison aan dat er op 31 december van datzelfde jaar een elektrische lamp op de markt zou zijn. Hij deed dit met grote stelligheid ook al waren tot dan al zijn experimenten om zo’n lamp te maken, mislukt. De laatst dag van het jaar was er effectief een elektrische lamp van Edison te koop.
    President Kennedy zei op 25 mei 1961 dat de VS voor het einde van de jaren zestig mensen op de maan zou zetten én veilig terug naar de aarde brengen.
    Elon Musk wil naar Mars in 2024. Ik zou eigenlijk liever hebben dat hij ernaar streeft tegen dan ieder dak van de wereld vol te leggen met zijn zonnepanelen en ieder huis te voorzien van een huisbatterij, maar goed… Professor Steven Van Belleghem bezocht Musk’s Marsproject en kon getuigen dat je je kan warmen aan de gedrevenheid richting die stip op de einder die daar heerst.

    Ook jij hebt voor je business zo een stip op de einder nodig.

    Dat lange termijn doel maakt namelijk het verschil tussen ondernemen en ondergaan. Het zorgt ervoor dat de neuzen in dezelfde richting staan, dat beslissingen die richting uit genomen worden en dat je na 10 jaar buffelen niet ineens denkt ‘godver maar daarvoor ben ik toch geen ondernemer geworden. Dat was toch de bedoeling niet'. Idealiter laat je je bij dit proces een beetje helpen door iemand met streetcredibility op dit vlak en dat is niet je advocaat, notaris of boekhouder. Als je het niet eens bent over de lange termijn strategie dan riskeer je zelfs je eigen bedrijf kwijt te raken. Geloof me dat gebeurt echt. En dat is dood en doodjammer. Een pijnlijk voorbeeld hiervan was Bubble Post recent in Gent. 

    Wat moet dat hier worden?

    Ik help momenteel een jonge ondernemer die een zaak heeft overgenomen. Toen we de eerste keer aan tafel zaten vroeg ik hem: ‘Wat moet je zaak worden als je eens echt mag dromen zonder beperkingen?’. Hij wist me niet direct te antwoorden maar moest dat weekend met zijn partner weg en zou 2 uur op en 2 uur af rijden. Dat is een ideale setting om na te denken over de vraag ‘wat moet het worden?’. Je kan niet weg en je partner die je kent en die het ook moet zien zitten, zit bij jou. Nu heeft de ondernemer in kwestie dus een lange termijn doel waar zijn madam zich mee achter kan scharen. Hij heeft een droom waarvan hij zegt ‘zie je ons al…’. Dat geeft dynamiek en richting. En het zorgt ervoor dat er van bij de opstart een beslissingskader is waar we rekening mee kunnen houden.
     
    En wat wordt jouw doel? Jouw stip aan de einder?
    Liefst zo klantgericht mogelijk, goed voor de planeet en niet enkel in bakstenen en Austin Martins uitgedrukt. 
    Ik ben uiteraard steeds bereid om je nu de nodige 'ambetante' vragen te stellen zodat je later niet vechtend over de straat eindigt!

    Herman Janssens

    Een vraag?



    Voor Strategie en Marketing

    Voor Leadership en Communicatie

    Nieuwsbrief


    Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
    (max. 4/jaar)
    * dit hebben we nodig