Tip #20

Je taart is niet per definitie fixed.

Hoe kunnen we jou helpen?

Je wil vooruitgang in je marketing?

Neem contact op en we werken een vrijblijvend voorstel op maat voor je uit.

Mis geen enkele inspirerende tool voor je klantgericht ondernemersschap.

✔ 4 keer per jaar
✔ 100% toepasbaar

Vul je mailadres in:

* dit hebben we nodig

Ik zeg regelmatig tegen mijn klanten dat ze moeten uitgaan van hun eigen kracht. Je kon hier eerder al lezen dat mensen niet steeds de moeite doen om bij veel van je concurrenten offerte te vragen maar dikwijls ook gewoon willen kopen. Die potentiële klant heeft dus misschien wel gewoon ‘gunfactor’ naar jou toe en gaat niet per definitie bij al je concurrenten langs.
 
Waarnaar kijk je als je leert skiën? Niet naar de bomen hé!
Als je leert skiën en je kijkt alleen naar de bomen waar je niet tegen mag skiën, dan loopt dat niet goed af. Je kijkt naar waar jij heen wil. Staar je dus niet blind op de concurrentie. Kijk naar waar jij heen wil.
 
De slaapraad
Het is ook zo dat dé taart niet noodzakelijk ‘fixed’ is. Het is dus niet zo dat als je concurrent een eenheid verkoopt, jij dan een eenheid minder gaat verkopen. Jij en je concurrenten zijn niet noodzakelijk 100% communicerende vatten qua aantallen in verkoop.
 
Soms doet een volgehouden campagne van je sector wonderen om de taart voor iedereen te vergroten.
Kijk naar de beddenhandelaars. Hun beroepsvereniging heeft ervoor gezorgd dat we allemaal denken dat onze matras na 10 jaar en 1 dag stokoud is en ervoor zorgt dat we niet goed meer slapen of het op maandagochtend nipt iets lastiger hebben om uit onzen tram te rollen.
 
Zelf zorgen voor meer taart
Je kan er als individuele ondernemer ook voor zorgen dat de mensen het water in de mond krijgen voor jouw product en het vroeger gaan kopen dan ze van plan waren dat te doen. Of dat ze hun beschikbare budget eerder aan jouw product besteden dan aan een ander product omdat er een grotere gunfactor is.
 
Met mijn fietsfirma was de boodschap: “helabatjes, kom eens uit je auto voor korte afstanden”. Om het voor de fietser veiliger en aangenamer te maken, en zo mensen aan te zetten om meer te fietsen (en fietsen te kopen) organiseerde ik mee een betoging voor de aanleg van een fietspad, richtte de fietsersbond in Deinze mee op, deelde tig dingdong-bellen uit opdat de fietsers eens goed van zich konden laten horen in het verkeer. Voor jonge ouders stelde ik fietskarren, meerijfietsen en tandems te beschikking. We kregen de bewaakte fietsenstalling tijdens de Gentse Feesten als idee verkocht aan de stad Gent, etc, etc.
 
Je hoeft uiteraard niet activistisch te zijn om je product of dienst te verkopen.
Creatieve en inventieve marketing volstaat.
Hulp nodig? 


Een vraag?



Voor Strategie en Marketing

Voor Leadership en Communicatie

Nieuwsbrief


Ja, ik ontvang graag de GRATIS tips & tools
(max. 4/jaar)
* dit hebben we nodig